S. RYBÁR: Cez Virtuálnu knižnicu si navzájom pomáhajú tisíce učiteľov

08.10.2011 Bratislava

Bratislava 8. októbra (TASR)- Projekt Virtuálna knižnica funguje od roku 2008. V súčasnosti ho využíva 54.000 učiteľov a 2300 základných a stredných škôl. Pedagógovia si prostredníctvom neho vymieňajú vypracované materiály, čo im pomáha najmä v období, keď v školách stále nie je dostatok učebníc. O Virtuálnej knižnici na portáli zborovna.sk hovorí v rozhovore pre TASR autor idey a konateľ spoločnosti Komenský, s.r.o., Slavomír Rybár.

Ako by ste opísali projekt Virtuálna knižnica človeku, ktorý o tom nikdy nepočul?

Virtuálna knižnica je webový portál, na ktorom sa slovenskí učitelia stretávajú, vymieňajú si skúsenosti názory a nápady. Asi najdôležitejšou funkciou Virtuálnej knižnice je výmena elektronických učebných materiálov medzi učiteľmi. V knižnici sa nachádzajú najrôznejšie druhy učebných a podporných materiálov, od učebných textov a prezentácií, cez pracovné listy, cvičenia, úlohy až po testy a písomky. Funguje to jednoducho – učiteľ vloží svoju prácu a ostatní učitelia si môžu materiál stiahnuť a používať.

-Nápad spustiť Virtuálnu knižnicu pochádza z vašej hlavy?-

Áno.

-Ako vám napadla táto idea?-

Viedol nás k tomu nedostatok učebníc a ďalších materiálov. Projekt sme spustili v roku 2008. Momentálne s nami spolupracuje 2300 základných a stredných škôl z celého Slovenska, 54.000 pedagógov a v knižnici sa nachádza vyše 140.000 dokumentov. Máme materiály aj pre materské a umelecké školy. Sesterské knižnice už pomáhajú učiteľom aj v Českej republike a Poľsku.

-Ako to funguje technicky? Škola si u vás kúpi prístup do knižnice?-

Škola si zaplatí mesačný paušál a potom neplatí žiadne ďalšie poplatky. Cena závisí od veľkosti školy.

Dostávajú učitelia nejaké peniaze za to, že na stránku \"zavesia\" svoj materiál?

Nie, ide o dobrovoľnícky projekt. Učitelia si takto navzájom nezištne pomáhajú. Patrí im za to veľká úcta a rešpekt.

-Preverujete nejakým spôsobom to, či učivo, ktoré do knižnice odovzdajú učitelia, nie je chybné? Alebo či sa zhoduje so štátnym vzdelávacím programom?-

Učitelia do knižnice pridávajú materiály, ktoré sami používajú. Každý učiteľ potom môže tento materiál stiahnuť a zvážiť, či sa mu hodí, či nie. Toto je slobodná knižnica, ktorá nie je nejako obmedzovaná. Každý dokument prebieha vnútorným hodnotením od samotných učiteľov a získava svoj rating – počet hviezdičiek. Keďže denne navštívi Virtuálnu knižnicu asi 10.000 učiteľov, proces hodnotenia je aj preto rýchly a presný.

-Ako sa váš projekt rozšíril medzi toľkých učiteľov?-

Oslovovali sme školy, ponúkali sme to riaditeľom. Učiteľom sa projekt veľmi páči, pretože im pomáha pri príprave, aj na samotnom vyučovaní. Učitelia sa dnes boria s neustálymi zmenami, reformou, nedostatkom učebníc...

-Spolupracujete s ministerstvom školstva?-

Ministerstvo o nás vie, ale zatiaľ nemáme rozbehnutú žiadnu spoluprácu. Čo je škoda, mrzí nás to. Virtuálna knižnica od svojho vzniku funguje bez akejkoľvek štátnej podpory. Na rozdiel od mnohých podporených a dnes už mŕtvych projektov sa knižnica neustále rozširuje a skvalitňuje. To nám dodáva chuť do ďalšej práce. Ministerstvo by ale mohlo zvážiť, či finančne neodmeniť prispievateľov z radov učiteľov. Vytvárajú fantastické materiály, ktoré používajú tisíce ich kolegov na celom Slovensku. Zaslúžili by si to.

-Nedal by sa z materiálov vo vašej knižnici urobiť nejaký súhrnný digitalizovaný materiál? Niečo ako digitalizovaná učebnica pre školy?-

My sme takýto materiál už zostavili. Digitálnu učebnicu pre žiakov a ich rodičov prevádzkujeme od septembra, jej jednoduchšiu verziu dokonca od roku 2009. Je pre nich zdarma. Záujem škôl bol veľký, objednali si vyše 300.000 prístupových kódov. Momentálne prebieha registrácia, už ju využívajú desaťtisíce žiakov a rodičov.

-Pre aké ročníky a predmety je určená táto učebnica?-

Nachádzajú sa v nej takmer všetky predmety pre všetky ročníky základných škôl. Žiaci a ich rodičia môžu v učebnici nájsť rôzne digitálne materiály – testy, prezentácie, písomky, cvičenia, diktáty, pracovné listy a ďalšie dokumenty. Digitálna učebnica obsahuje tiež ďalšie funkcie, ako napríklad komunikáciu medzi učiteľom, žiakmi a rodičmi, pridávanie oznamov, domácich úloh atď.

V čom sa líši digitálna učebnica od samotnej Virtuálnej knižnice? Je to nejako systematicky zoradené podľa učiva v jednotlivých ročníkoch?

Portály plnia rôznu funkciu, sú však prepojené a tvoria jeden systém. Virtuálna knižnica slúži iba učiteľom, Digitálna učebnica žiakom a ich rodičom. Kým vo Virtuálnej knižnici sa nachádzajú všetky materiály pridané učiteľmi, v Digitálnej učebnici sú len tie najlepšie. Máte pravdu, sú systematicky zoradené podľa jednotlivých predmetov a ročníkov našimi metodikmi.
 

Vyberte región

mark